Ugh! Jag har talat.

 Som tonåring läste jag naturligtvis Karl Mays böcker om Old Shatterhand och apachehövdingen Winnetou. Kanske var det 60-åriga minnen av denna läsning som inspirerade mig till rubriken?

Jag skrev mitt första blogginlägg i december 2008 som reaktion på en artikel i SvD skriven av Allan Widman. Det visade sig att jag delvis missförstått Widman som relaterade till ”exportversionen av JAS 39” men menade 39 C/D till Svenska Flygvapnet. Det rörde till argumentationen.

Internet doesn´t make you stupid but it makes your stupidity apparent. Då och då har det hänt att jag rört till det men jag kan inte direkt peka på något jag skrivit som jag vill ta tillbaka. Självfallet har jag förmedlat åsikter grundade på att jag inte haft hela bilden. Så är det ju alltid utom möjligen när Gud Fader skrev Bibeln. Jag har i alla fall förmedlat de åsikter och tankar som jag hade vid författandet och som jag i allt väsentligt har även idag.

Ett hjärtebarn som jag skrivit om vid flera tillfällen är Bombkapsel 90. Att den är ett hjärtebarn beror på att jag innan jag pensionerades fick en mycket god insyn i dess bakgrund och tillkomst och att jag alltid tyckt att trots att den tekniska uppbyggnaden inte är märkvärdig så har resultatet blivit ett för FM värdefullt vapen. Att det inte lämpar sig för insatser i Långtbortistan står mig fullkomligt klart och jag var nöjd med att minst två försvarsministrar deklarerade att BK90 aldrig skulle komma till användning under utlandsmissioner. Eftersom vår regering ansåg att insatser i utlandet var det enda FM skulle dimensioneras mot var det bara att sucka och skaka på huvudet. När försvar av egna territoriet åter började diskuteras hade våra möjligheter att få en vettig skrivning i Oslokonventionen tydligen redan försuttits. Svenska Freds m fl hade redan vunnit massmedia och ett antal riksdagsmän. Min blogg tjänade bara till att jag fick skriva av mig.

Hur skall jag kunna veta vad jag tycker om jag inte först får läsa vad jag skrivit? 🙂

Ett stärkande av det nationella försvaret har hela tiden varit en ledtråd för mina bloggteman och speciellt på senare tid har jag pekat på att Flygvapnet – jag kallar det fortfarande så och allt fler börjar använda det gamla men inkorrekta begreppet – har en nyckelroll för att våra övrigs stridskrafter skall ha chans att nå sina operationsmål. Försvarsgrensstrider förefaller mot den bakgrunden lite märkliga. På generalsnivå borde alla i en idealisk värld arbeta för FM framgång, inte för den egna firman. I en idealisk värld alltså.

Sedan december 2008 har jag skrivit 28 inlägg (detta är nr 29) och wordpress har registrerat 8000 (sånär som på ett par tiotal) läsare ungefär samtidigt som detta publiceras. Som kanske någon märkt har jag även ibland på andra försvarsbloggar kommenterat något jag tyckt vara intressant .

Åtta tusen! Något som jag har svårt att fatta – Mamma är sedan länge död och begrep sig f ö inte på hur man åstadkommer ett klick på sonens bloggsida!

Med den fras som indianerna påstås ha använt för att markera avslutningen på ett inlägg i palavrer markerar jag att jag har sagt vad jag för närvarande har att säga. Bossekommenterar upphör inte förrän läsare sluter ticka in men bloggen får inga nya inlägg. Vad jag tror idag. En och annan kommentar till andra bloggar kan jag nog inte avhålla mig.

Om vignettbilden:
Farbrorn på bilden var en looser som hette Sitting Bull. Han fick för sig att han skulle hejda utvecklingen som hotade att utplåna hans nation. Det var Förenta Staternas regering som med falska löften, svikna överenskommelser, militära raider och regelrätt militär invasion sakta tog över landet som i århundraden tillhört Sitting Bulls folk.
På vägen mellan att ha varit ledare för en nation till att bli åskådningsobjekt på cirkus lyckades Sitting Bull, med hjälp av angränsande indiannationer, grundligt klå upp General Custer vid Little Bighorn. Bara så ni vet.

One Response to Ugh! Jag har talat.

  1. chefsingenjören skriver:

    Ugh själv Bosse. Trist att du lämnar in krigsyxan och sätter dig framför brasan med fredspipan. Men vi lär nog stöta på varandra i debatten även fortsättningsvis. Lycka till!

Kommentera

